• laci@kaveslaci.hu
kávéstatisztika

Magyarok és a kávéstatisztika

Talán úgy gondolod, az a harmadik kávé már nem kéne, de hadd nyugtassalak meg: mi, magyarok koffeinfogyasztás terén kanyarban sem vagyunk a skandináv országokhoz képest. Ami azt illeti, még a top 10-es listára sem fértünk fel.

A kávé igazi kincs

Ezt persze eddig is tudtuk, hogy valószínűleg nincs is olyan ember a Földön, aki reggel hatkor ne értene egyet ezzel az állítással. A kőolaj után a kávé a világ egyik legnagyobb értékben gazdát cserélő áruja, egyes jövőkutatók szerint pár évtized múlva már tényleg csak a legtehetősebbek engedhetik meg maguknak ezt a luxuscikket. Nem véletlen, hogy a tíz legnagyobb kávéfogyasztó ország listája szinte csak nyugati-európai államokból áll.

Hidegben esik a legjobban?

Talán nem véletlen, hogy a dobogósok mind skandináv államok – élen Finnországgal, ahol az átlagember évente 12 kg kávét fogyaszt el! Őket követik a norvégok közel 10 kg-mal, majd az izlandiak „csekélyke” 9 kg-mal. De nyugodtan nevezhetnénk Dániát, Hollandiát és akár a fi-fíkás Svédországot is a kávéfogyasztás hazájának.

Na de mi a helyzet itthon?

Azért világszinten mi is élen járunk kávéfogyasztás terén, a felnőtt magyar lakosság 70%-a nyúl előszeretettel a kávésbögre után. Egy 2010-es felmérés szerint legtöbb esetben otthon, rögtön ébredés után öntünk magukba egy jó erős feketét, de minden negyedik kávéfogyasztó inkább a munkahelyén pótolja koffeinhiányát. Egy átlag magyar egyébként évente 2,4 kg kávét fogyaszt el, ez még bőven az egészséges határokon belül mozog.

Akiknek mindezt köszönhetjük

Brazília lassan 150 éve a világ fő kávéexportőre, az ezüstérmes Vietnám és a bronzérmes Kolumbia együtt termelnek csak közel annyit, mint a dél-amerikai ország. Egyébként külön érdekesség, hogy éppen ezekben az országokban isszák kevésbé a kávét – valószínűleg nem csak a meleg éghajlat, de az ára miatt is.

És hogy ehhez képest a fejlettebb országok lakói mennyire nem tudnának lemondani a reggeli ébresztőjükről? Az USÁ-ban végzett felmérés szerint a fogyasztók előbb mondanának le a karcsú alakról, mint a kávéról.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email